dissabte, 5 de novembre de 2011

Matís sobre el concepte d'Storytelling

L'altre dia, a classe, Pilar va comentar que un Storytelling és el mateix que un relat digítal. M'agradaria aclarir, per la part que em toca, que no són, de cap manera, el mateix concepte. El concepte al qual ella es referia era el Digital Storytelling, que com bé s'explica uns posts més avall i com bé ella va explicar a classe són relats digitals.


Els relats digitals no són més que l'evolució del conta-contes tradicional. Aquesta evolució en forma de producte audiovisual és més eficient, pedagògicament parlant, que el conte llegit. Fins i tot, i com bé va explicar Pilar, cada cop més prompte s'està aplicant aquest recurs del Digital Storytelling a estrats més elementals de l'ensenyament.

El concepte d'storytelling, però, és un concepte molt més complexe i que, per com és d'interessant, m'agradaria compartir amb vosaltres. L'storytelling és una de les eines més eficients del màrqueting. La seua finalitat és impregnar un producte d'una història que li done un estatus i faça que el consumidor se senta part d'aquest projecte. Vos pose un exemple:


Segurament als més embriacs els serà coneguda la marca Chivas. Aquesta marca de Whisky a finals dels anys noranta havia perdut tot el seu prestigi. Era la típica cosa que regalaves però que mai et compraries per gust. Un producte que fins i tot havia perdut l'estatus de bon destil·lat. L'empresa, davant aquest panorama, va contractar a un comitè d'experts per crear una història que rellancés el producte.


La història comença amb la concessió del segell reial al segle XIX, arran de la visita de la regina a Balmoral, el bressol de la marca. Des d'aquest moment Chivas Brothers es converteix en proveïdor oficial de la corona d'Anglaterra. Després d'una sèrie de privilegis monàrquics, arriba l'època d'or de la marca: els anys 50. Chivas aterra als Estats Units de Nord-Amèrica amb música de rock'n'roll de fons, acompanyat per les estrelles de l'època: Dean Martin, Sammy Davis Jr., Frank Sinatra... Totes aquestes històries que d'alguna manera o altra s'inventa la marca acaben constituint The Chivas Legend. Des d'aquell moment, la tendència, que fins llavors havia sigut negativa, es va invertir i l'empresa creix a un ritme de dos xifres a l'any*.

*Extret d'Storytelling, la máquina de fabricar historias y formatear las mentes, de Christian Salmon.

A dia de hui, però, les històries que impregnen les marques també adopten nous formats. En el cas de Chivas, es va difondre aquesta llegenda a través d'ambaixadors de la marca (boca-orella) i dels mitjans de comunicació tradicionals. Ara, YouTube i les xarxes socials són el centre de difusió més important que existeix. Com que estem en procés electoral, m'agradaria posar-vos quatre vídeos de YouTube, on quatre partits polítics doten el seu projecte polític d'una història. Us anime a comentar de quina història doten la seua campanya i la seua hipotètica acció de govern.


Partido Socialista Obrero Español. Eleccions generals 2008. Vota con todas tus fuerzas.



Convergència i Unió. Eleccions autonòmiques 2010. Un lloc per trobar-nos.



Partido Popular. Eleccions municipals i autonòmiques 2011. Gesto



Solidaritat Catalana per la Independència (SI). Eleccions autonòmiques 2010. Pensa un desig: independència.


Us deixe també un vídeo que no respon a cap partit polític, sinó al moviment 15M

Moviment 15M. Context de l'SpanishRevolution. Join to the #spanishrevolution


Espere que vos agrade.


Vicent Pons

2 comentaris:

  1. Gràcies pel matís i pels exemples. Efectivament, jo em referia a les Digital Storytelling. Ja veurem més exemples realitzats pels alumnes de Secundària i Batxillerat.

    Espere que us animeu per fer un bon relat digital les Cukis i les Wawa-wiwo!

    Pilar

    ResponElimina
  2. De res Pilar, en cap cas intentava ser un fet acrimoniós, eh! A vore si la gent s'anima a comentar i fem d'açò del bloc una eina 2.0. de veritat.

    Salut, Vicent

    ResponElimina